Rederij Europe Caribbean Line (ECL) onderhoudt een unieke lijnverbinding tussen Nederland en Suriname. Daar is geen tweede van, daarom bedient ECL een brede klantenkring. Ruud Hak, verantwoordelijk voor de commercie: ‘Zowel onze zakelijke en particuliere klanten vertrouwen blindelings op ECL.’
Iedere 2 weken vertrekt er vanuit Dover via Vlissingen een schip van ECL richting de havens van Paramaribo (Suriname) en Georgetown (Guyana). Deze lijndienst is de snelst denkbare overzeese verbinding tussen West-Europa en Paramaribo en Georgetown. ‘We zijn gespecialiseerd in breakbulk en projectlading’, vertelt Ruud Hak van Vertraco Shipping dat eigenaar is van de rederij. ‘Dit zijn goederen die niet geschikt zijn voor in een container of daar gewoon niet in passen.’
Download de afvaartschema's ▸ Vraag een offerte aan ▸
Aardappels en uien op pallets, graafmachines, tweedehands vrachtwagens, partijen pindakaas of een antieke kast: Vertraco vervoert zo goed als alles op de lijndienst ECL. ‘Importeurs kopen in Europa bijvoorbeeld een grote partij levensmiddelen in om dat in Suriname of Guyana aan winkeliers te verhandelen’, vertelt Brinkman. ‘Neem een hele partij potjes pindakaas, die slaan ze bij aankomst in Paramaribo op in een loods om ze van daaruit over het land te verspreiden.’
Hij laat een foto van een van de schepen zien die vaart tussen West-Europa en Paramaribo en Georgetown. Er staan opvallend veel vrachtwagens op het dek, graafmachines ertussen en een paar landbouwtractoren: keurig naast elkaar. ‘We vervoeren vrij veel industriële goederen, halffabricaten en machines, daar zit een specialisme van ECL’, zegt Hak. ‘Er zit veel tweedehands spul bij, vrachtwagens en machines die een tweede of derde leven krijgen in het Caraïbisch gebied. Onze stuwadoors zijn heel bedreven in het zo efficiënt mogelijk laden van onze schepen, daar zijn ze in geschoold en door de ervaring sterk in geworden. Onze schepen zijn daar ook op ingericht.’
Dat Vertraco expert is in adequaat en veilig laden en lossen bewijzen ook de vragen om advies die regelmatig binnenkomen. ‘Mensen bellen ons soms om te vragen hoe ze een scheepslading moeten verpakken en vastzetten’, vertelt operations medewerker Rob Hanswijk. ‘Die boeken dan niet eens hun lading bij ons maar kloppen alleen aan voor advies. Ze hebben blijkbaar vertrouwen in onze expertise en daarin hebben ze gelijk. We hebben een trackrecord dat er nooit lading tijdens de vaart verloren is gegaan, letterlijk nooit.’
Hanswijk is er met recht trots op en zegt dat hij en zijn Vertraco-collega’s er alles aan doen om deze reputatie hoog te houden. ‘Klanten geven waardevol bezit uit handen aan ons, soms zit er veel privégeld in, neem een graafmachine van tienduizenden euro’s. Zo iemand verwacht dat er met de grootste voorzichtigheid en expertise met zijn materiaal wordt omgegaan, en dat is zijn goed recht.’
Of Vertraco naast breakbulk en projectgoederen ook containers op zijn schepen vervoert, luidt de vraag. ‘Natuurlijk doen we dat ook als klanten dat willen’, antwoordt Hak. Qua tarieven valt er in het containervervoer niet op te boksen tegen grote rederijen, vertelt hij. Vertraco concurreert niet op prijs: ‘wij hebben het alleen over service en kwaliteit’. Die zijn ook bij containervervoer gegarandeerd. ‘Onze klanten die kiezen voor vervoer in scheepscontainers doen dit omdat ze de waterdichte garantie hebben dat hun lading in 10 dagen vanuit Vlissingen rechtstreeks naar Paramaribo gaat, en in 12 dagen naar Georgetown. Kijk, die zekerheid heb je bij ons wel en bij andere rederijen vaak niet.’
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer