Enig idee wat een hedendaagse stuwadoor zoal doet? We vroegen onze stuwadoor van Supermaritime om wat over zijn werk te vertellen.
“Zelf ben ik operations manager binnen ons stuwadoorsbedrijf en plan ik alle werkzaamheden voor mijn collega-stuwadoors in. Om ongeveer half zeven start mijn werkdag en bereid ik de eerste zaken voor die dag voor. Een kwartiertje later heb ik overleg met de voormannen over wat we die dag gaan laden en welke ploegen en materialen hiervoor nodig zijn. Deze heb ik natuurlijk in een eerder stadium al ingepland, zodat we genoeg mensen en machines hebben om de lading van die dag te verwerken.
Ladingen
Hier aan onze kade in Vlissingen komen namelijk iedere dag zeeschepen aanmeren. Onze taak is om ladingen aan boord van deze schepen te brengen. Het kan gaan om van alles. Van voedingsmiddelen en stukgoederen tot complete vrachtwagens en containers. De ladingen zijn eerder al door onze opdrachtgevers via vrachtwagens naar onze locatie gebracht en dienen vervolgens met zeevracht verder vervoerd te gaan worden.
“Een zeeschip kost al gauw duizenden of tienduizenden dollars per dag, dus daar wil je geen vertraging mee oplopen.”
Machines
Het laden van de schepen gaat tegenwoordig anders dan vroeger. Vroeger kwam er bijvoorbeeld veel til- en sjouwwerk voor de stuwadoors bij kijken, maar vandaag de dag gaat vrijwel alles met machines zoals heftrucks, reachstackers en terminaltrekkers. Het werk van de stuwadoor is dus wat lichter geworden, maar kan nog steeds best zwaar zijn door bijvoorbeeld weersomstandigheden en urenlang op de been zijn.
Planning
We laden de schepen vaak in ongeveer 16 uur tijd. Meestal lukt het dus om dezelfde dag ’s avonds nog klaar te zijn, maar soms wordt het ook nachtwerk of zelfs de volgende dag. Schepen komen namelijk niet altijd stipt op tijd aan, soms zelfs uren later of een dag eerder. Zo kan het ook gaan met ladingen, dat er op het laatste moment nog ladingen uitvallen of bijkomen. Dat zorgt voor fikse uitdagingen in de planning.
Tijdsdruk
Behalve dat ik onze planning zo goed mogelijk op de veranderingen moet zien af te stemmen, speelt er ook een flinke mate van tijdsdruk voor de opdrachtgever. Een zeeschip kost namelijk al gauw duizenden of tienduizenden dollars per dag, dus daar wil je geen vertraging mee oplopen. Het kan soms dus best stressvol zijn voor ons als stuwadoor, maar ik houd wel van die dynamiek. Als alles dan uiteindelijk toch goed gegaan is, geniet ik ook dubbelop van het geleverde resultaat.
Klaar voor de volgende
Zodra het schip volledig geladen is, kan het vertrekken. Dan is de kade weer vrij voor het volgende schip en staan we de volgende dag ’s ochtends vroeg weer klaar voor een nieuwe uitdaging.”
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer