Lars van de Merwe is medewerker bij Vertraco’s afdeling documentatie. Vanaf het moment dat er een booking gedaan wordt, zorgt hij ervoor dat alle informatie over de vracht klopt tot in de kleinste details. “We verschepen van alles: van vrachtwagens en graafmachines tot aardappels en uien. Voor iedere soort lading bestaat er een andere manier van het opzetten van de vrachtbrieven, dus is het erg belangrijk dat we over de juiste en volledige informatie beschikken,” zegt Lars.
“We verschepen van alles: van vrachtwagens en graafmachines tot aardappels en uien.”
Om de 2 weken is er een afvaart en krijgt hij van tevoren de documenten opgestuurd vanuit Vertraco’s terminal in Vlissingen. “Zodra het schip geladen is, gaat het pas echt beginnen”, aldus Lars. Hij checkt of alle informatie over de vracht compleet en correct is en stuurt de vrachtbrieven vervolgens ter controle naar de klant. “Het is belangrijk dat de informatie klopt”, waarschuwt Lars, “want de douane in bijvoorbeeld Suriname is vaak erg streng. Soms kan er een verschil zitten in de informatie die is opgegeven en de werkelijke lading. Als dit verschil erg groot is, moeten we toch checken hoe dat komt.”
Na een opleiding in havenlogistiek is Lars bij Vertraco komen werken. Inmiddels versterkt hij het team al bijna twee jaar en het relatief kleine en hechte team maakt voor hem een prettige werksfeer. “Iedereen kent elkaar, we weten wat we aan elkaar hebben en we weten ook voor welk probleem we waar en bij wie moeten zijn.” Vertraco biedt Lars ook mogelijkheden om veel te leren en door te ontwikkelen. Zo heeft hij naast zijn werk nog een additioneel diploma kunnen behalen in havenlogistiek.
“Als ik een mailtje terugkrijg van een klant met ‘bedankt voor je service’, dan vind ik dat altijd wel heel leuk om te horen.”
Lars haalt voldoening uit een geslaagde vracht. “We stellen gemiddeld 200 vrachtbrieven op per afvaart. Als we op tijd alle Bills of Lading eruit sturen ter controle, dan voelt dat heel fijn.” Daarnaast is een positieve reactie van een klant belangrijk voor hem. “Als ik een mailtje terugkrijg van een klant met ‘bedankt voor je service’, dan vind ik dat altijd wel heel leuk om te horen.”
Zoals vele anderen heeft Vertraco natuurlijk ook de gevolgen gevoeld van de coronacrisis. Uit voorzorg is iedereen twee dagen per week thuis gaan werken. Ook al is het soms lastig qua coördinatie, blijft Lars positief. “Ondanks dat we in twee groepen werken, streven we ernaar om de juiste service aan onze klanten te blijven verlenen.”
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer