Dover, Vlissingen en dan Paramaribo (Suriname) en Georgetown (Guyana): dat zijn de 4 havens die de Europe Caribbean Line (ECL) 2 keer per maand aandoet. Het is een unieke lijnverbinding tussen West-Europa en Suriname en Guyana waar particulieren, MKB’ers en multinationals gebruik van maken. ‘In Suriname en Guyana zijn we kind aan huis, we hebben daar een betrouwbaar en ervaren logistiek netwerk opgebouwd waar onze klanten van kunnen profiteren’.
Rederij ECL is gespecialiseerd in het overzeese vervoer van breakbulk en projectlading, vertelt manager Jan Brinkman van Vertraco Shipping (eigenaar van ECL). Dit zijn goederen die niet geschikt zijn voor in een container of er simpelweg niet in passen. Sinds 1989 zijn Paramaribo en Georgetown de eindbestemmingen van de Reeferservice, zoals de ECL-lijndienst heet.
Download de afvaartschema's ▸ Vraag een offerte aan ▸
Brinkman: ‘Het begon eigenlijk allemaal met bananen uit Suriname. Deze dienst is ruim 30 jaar geleden ontstaan in samenwerking met Fyffes, de toenmalige afnemer van bananen van de Surinaamse plantage ‘Surland’. Fyffes had in die tijd eigen reeferschepen waarmee de bananen op regelmatige basis werden getransporteerd naar Engeland. Dit soort schepen voeren toen veelal zonder retourlading terug. Na lossing in Engeland hebben we de schepen naar Vlissingen gehaald en zijn begonnen om lading vanuit Nederland naar Suriname te transporteren. In de beginjaren bestond het ladingaanbod grotendeels uit oudere personenauto’s. In de loop van de jaren zijn Engeland en Guyana aan het concept toegevoegd. Tegenwoordig laden onze schepen niet meer in Suriname maar komen ze terug naar Europa met fruit uit andere landen in Zuid-Amerika.’
In Nederland wonen veel Surinamers die nog familie in Suriname hebben wonen. ‘Dat kunnen onze particuliere klanten zijn die grotere ladingen, bijvoorbeeld een tweedehands auto, naar een familielid in Suriname sturen’, vertelt Brinkman. ‘Ook zitten er onder onze klanten handelaren die vanuit Nederland zakendoen in Suriname. Ze kopen hier bijvoorbeeld een grote partij levensmiddelen in om dat in Suriname aan winkeliers te verhandelen.’ De historische band tussen Nederland en Suriname maakt dat er geen steeds veel goederen en diensten in Nederland gekocht worden.
Brinkman: ‘In zowel Suriname als Guyana wordt gewerkt aan de infrastructuur. De toenemende welvaart maakt dat de vraag naar moderne, hoogwaardige bedrijfsgebouwen, hotels en woningen stijgt. Vrijwel alle bouwmaterialen en machines worden geïmporteerd en maken deel uit van ons ladingpakket.’