• SLAGVAARDIG EN SNEL
  • PERSOONLIJK ADVIES
  • EXPERT IN BREAKBULK

« Terug

Nieuwe regelgeving voor zwavel in scheepsbrandstof - IMO 2020

OpenSea29 okt

Vanaf 1 januari 2020 gelden er wereldwijd nieuwe regels op het gebied van zwavel in scheepsbrandstof. IMO, International Maritime Organization, heeft besloten dat de scheepvaart op zee alleen nog laagzwavelige brandstof mag gebruiken. Voorheen mocht er maximaal 3,5 % zwavel worden uitgestoten en vanaf januari aanstaande wordt dit verlaagd naar maximaal 0,5 %. Het IMO heeft dit ingevoerd als maatregel om luchtvervuiling door de scheepvaart terug te dringen en het milieu te beschermen. 

Wat betekent dit voor de scheepvaart? Om de zwaveluitstoot terug te dringen kan men ten eerste brandstof gebruiken die zwavelarm is. Deze brandstof is echter wel duurder dan de huidige stookolie. Analisten van de ING schatten het verschil in prijs op 165 tot 300 dollar per ton. De exacte cijfers worden later dit jaar kenbaar gemaakt. Een alternatief is het gebruiken van scrubbers. De meeste partijen zullen echter voor schonere brandstof kiezen, geven analisten aan.

De schepen van Europe Caribbean Line zullen in 2020 gaan varen met ultra low sulphur fuel oil (ulfso). Om aan de IMO eisen te voldoen zullen we deze vorm van brandstof gebruiken vanaf 1 december 2019. De kosten van zwavelarme brandstof zijn nog niet bekend, maar we proberen onze klanten hier tijdig over te informeren.

Aanvullende (achtergrond) informatie is hier te vinden.

« Terug

Scroll naar boven