Om een graafmachine op te tillen moet je wel weten hoe je de kettingen eromheen doet

graafmachine_optillen.jpg11 dec

Om een graafmachine op te tillen moet je wel weten hoe je de kettingen eromheen doet

Transport over zee is een complexe wereld. Wil je de kwaliteit leveren die Vertraco Shipping biedt dan vraagt dit veel, vertelt line manager Benny Kerkhof.  Onder andere specialistische kennis van de stuwadoors waar je mee werkt. ‘Om een graafmachine op te tillen moet je wel weten hoe je de kettingen eromheen doet, zodat niet een raam kapot gaat of eruit valt. Wij adviseren onze klanten uitgebreid hoe ze goederen moeten verpakken en aanleveren zodat wij het veilig kunnen vervoeren.’

Wij gaan proactief op zoek naar lading en wachten niet tot iemand iets aanbiedt

Het is de kunst om 3 keer per maand het schip zo vol mogelijk te krijgen. ‘Dat gaat niet vanzelf, dat vraagt een actieve aanpak’, vertelt Kerkhof. Er zijn ook klanten die zelf telefonisch of per mail een lading aanbieden die naar het Caraïbisch gebied moet. ‘Of mensen komen bij ons kantoor in Rotterdam aan de balie. Maar in principe zijn we zelf proactief bezig, wij zoeken lading en gaan niet zitten wachten tot iemand iets aanbiedt.’ Hij vervolgt: ‘Soms zijn we tot kort voor vertrek van ons schip nog aan het bellen met klanten of ze lading hebben. Het is natuurlijk het mooiste als een schip bijna helemaal volgepland zit en we de vrije ruimte nog kunnen opvullen met een passende lading.’

Het maximaliseren van de lading van de ECL-schepen is een dagelijkse uitdaging voor het team van Vertraco. Volgens Kerkhof wordt daarbij voortdurend gekeken of de kwaliteit gewaarborgd blijft. ‘Als je té vol gaat zitten, vergroot je de kans dat je schades maakt en dat willen we natuurlijk niet.’ Het team van Vertraco is er trots op dat er in al de jaren dat de Europe Caribbean Line vaart er nog nooit lading tijdens de vaart verloren is gegaan. Daarnaast is het aantal schadegevallen door de jaren heen ook minimaal. ‘Dat bewijst dat een grote kracht van ons zit in het bieden van kwaliteit’, concludeert Kerkhof.

Download de afvaartschema's ▸ Vraag een offerte aan ▸

We vervoeren wedstrijdjachten met een waarde van meer dan een miljoen, die moeten niet kapotgaan

‘Om een graafmachine op te tillen moet je wel weten hoe je de kettingen er omheen doet, zodat niet het raam kapot gaat of eruit valt. Wij adviseren onze klanten uitgebreid hoe ze goederen moeten verpakken en aanleveren zodat wij het veilig kunnen vervoeren.’ Kerkhof pakt een folder met daarop een foto van een wedstrijdzeiljacht dat op één van de ECL-schepen gehesen wordt. ‘Dit soort jachten kost meer dan een miljoen, die moeten wij netjes kunnen optillen zonder dat het kapot gaat.’ Op de foto eronder staan 2 enorme witte trucks: ‘Deze apparaten zijn 5 meter breed en 5 meter hoog, ze wegen 70 ton. Maar wij weten inmiddels perfect hoe je die dingen optilt, vastzet en weer aan land zet.’

Hoe weten jullie dat, luidt de vraag? Kerkhof: ‘Vooral door heel veel kennis en ervaring op te doen. Stuwadoors beladen onze schepen. Wij hebben zelf geen stuwadoors in dienst maar werken samen met stuwadoorsbedrijven die ervaren en goed getraind personeel hebben. Zo houd je de kwaliteit hoog.’

Zelf maakt Kerkhof de beladingsplannen, iets wat hij indertijd van een ervaren, oudere Vertraco-collega geleerd heeft. ‘Ik ben tijdens het laden in de haven aanwezig om de stuwadoors te begeleiden, letterlijk met het beladingsplan in de hand.’

Wat is een ideale lading voor jullie schepen?

‘Het mooiste is als je een deel basislading hebt, zoals stalen balken voor de bouw, buizen, palletladingen met grondstoffen en kunstmest in bulk. Dat is zware lading die onderin het schip gaat. Voor erboven zoek je projectlading, fabrieksinstallaties die al deels opgebouwd zijn bijvoorbeeld of grote ketels voor fabrieken. Maar ook vrachtwagens en graafmachines, die nemen meer ruimte in dan ze wegen. Zo probeer je de ruimte maximaal te benutten, misschien wel één van de belangrijkste uitdagingen in ons vak.’

Download de afvaartschema's ▸ Vraag een offerte aan ▸

« Terug

Scroll naar boven